Wednesday, May 27, 2009

Aku Ingin Jadi Raksasa --- (sajak)

Lepas baca sajak Hanaa yang dahsyat tu, saya teringat diri sendiri. Memang ada sajak yang saya cipta masa sekolah rendah --- tapi ntah mana pergi. Sajak yang masih ada (sikit-sikit tersimpan) -- terawal --- ialah ketika sekolah menengah --- teruknyer bunyi sajak time tu...

Sajak di bawah ini adalah antara sajak awal itu.
(Nota: Sajak ini bukan untuk diri saya, tapi dicipta untuk seorang kawan he he he --- saya cuba menyelami perasaan dia, tak payah bagitau nama dia...)

---

AKU INGIN JADI RAKSASA

Oh kenapa orang perkecilkan aku

Bukannya aku kerdil

Bukannya aku kecil

Mengapa orang memperkecilkan aku

Aku ingin gagah

Aku ingin megah

Aku ingin perkasa

Jangan perkecilkan aku

Aku ingin menjadi raksasa

-tajmosa-

(sekitar 83-85)


10 comments:

Mr.RHishaM said...

HAHAHAHAHA!!! Ni mesti budak tu paling kecik kat sekolah kau dulu.

Mcm aku jugak. Hihihihi...

aaapit said...

Mesti slalu dia kena buli...msti cikudin and gang buli dia nih...

amerbourdon said...

hahahha...

very nice one..

i like..

kecik2 dah pandai wat poem penuh makna camtuh..

skang mesti hebat wat poem..hahahha

wat satu poem dedicate to me..

hahhahahha...

Tirana said...

Tajuddin minat bersajak rupanya..Saya minat baca sajak aje..Nak cipta sajak tak reti..hehehe

tajudin said...

sham, kweng kweng kweng

tajudin said...

aaapit, tu yang tercipta sajak ni, khas untuk dia... nak menolong tak upaya keh keh keh

tajudin said...

amerbourdon, mu nak sajak? nanti den pikior khas untuk mu & bloggers.

Insya-Allah

tajudin said...

Tirana, sajak lahir dari hati/dalaman/perasaan.

Saya rasa semua orang boleh cipta sajak. Sedap tak sedap, janggal tak janggal - tolak tepi...

yensetapak said...

hi hi suka baca sajak ni, ada bunyi hati yg ikhlas.

tp bunyi mcm kes buli ni.mesti kena report menteri pelajaran hi hi. kawan tu idup lg ke tak?

tajudin said...

ada ke kata kes buli ka ka ka