Monday, July 7, 2008

brief -- feedback

Got emails in response to some articles in this blog. Tq dear readers/visitors. Wish to share 2 emails in relation to two postings (1) budak dulu vs budak la ni & (2) hadiah/sedekah dalam pelbagai bentuk.
--
--
(1) bila baca artikel ini saya teringat serta merta kisah cuti sekolah kita dulu masa kat kampong saya iaitu kampong (deleted)
Perkara yang saya tak boleh lupa sampai sekarang ialah masa cuti sekolah (deleted), nak cari duit lebih sanggup ambil upah potong ekor tikus. Kan kat (deleted) banyak kebun estate kelapa sawit kepunyaan Mat Saleh. Tikus banyak makan buah kelapa sawit, jadi selain daripada guna racun tikus, dia suruh budak2 bunuh tikus. nak buktikan kita dah bunuh kita kena tunjuk kan ekor nya. seekor dapat RM 1.00. masa dulu tinggi nilainya.
Lepas cari tikus kita mandi kat Sungai (deleted), arus deras masa itu, nyaris hanyut, nasib baik kawan tolong selamatkan. Tapi sekarang semuanya dah berubah. kampong sekarang tak macam kampong dulu. Bila dah senang sikit, masalah lain pula timbul....(deleted..deleted)

-
(2) kita boleh bagi hadiah & bersedekah dalam banyak cara, nasihat pun sedekah, senyum pun sedekah, bagi idea pun sedekah, macam-macam boleh dibuat kalau niatnya ingin bersedekah, tak semestinya bersedekah wang ringgit sahaja. Saya berasal dari (deleted), kalau tuan ke sebelah utara dan bersolat Jumaat di masjid (selalunya di kampung-kampung) (deleted) tuan boleh lihat orang bersedekah minyak wangi/minyak atar. Katakan orang itu duduk di saf depan tuan, dia akan pusing 360 darjah calitkan minyak atar dari dalam botol dia kat semua orang di sekelilingnya. macam-macam bau boleh dapat. (saya belum jumpa di kawasan Kuala Lumpur ini)... pada pandangan saya calit minyak atar pada orang pun sedekah.. (deleted..deleted).

--
--
My comments

(1) scary and tough job for kids. yes, I do agree, I don’t have any experience / knowledge / whatsoever to be rat’s tail hunter (he he he). you must be very strong, fit, high endurance/stamina, could speed for 100m in less than 12 seconds…and must have killer instinct…oh nooo.
.
tapi bab upah RM1.00 tu - waduh waduh, kok upahnya lumayan bangat dong, mau saja aku ngerjakan estet, ngobror pagi petang.
.
(2) setuju. calit minyak wangi pun sedekah. tapi takut orang fobia/skeptical, al-maklumlah bab calit-calit ni. Tuan belum jumpa di Kuala Lumpur? Mai datang solat Jumaat dan duduk sebelah beberapa kawan saya...
terimakasih.
.
do send emails, will keep the sender as anon.
.

No comments: