Sunday, February 15, 2009

...hati-hati cakap Kelantan...!!! -- (khidmat pesanan awam)

Ha ha ha suka sangat hati saya hari ni baca tulisan Siti Jarum dalam Mingguan Malaysia -- Siti Jarum habaq -- kalau di Kelantan, hati-hati sebut "lukis pelan"...
.
Tersengih-sengih saya baca. Teringat juga kawan opis saya dulu, orang Kelantan -- mek pesan kat saya kalau nak beli buah pelam kat pasar siti khadijah jangan cuba nak telo/loghat kelantan -->> kak, bagi saya buah pelam satu kilo, takut-takut akak yang jual buah pelam tu nanti mencarut kat you...
.
Saya berkawan ramai dengan orang Kelantan dari sekolah/U/kerja/kawan, baik lelaki mahupun cek mek molek. Saya ingat lagi satu hari masa kami borak-borak, tiba-tiba budak Kelantan bagitau -- orang kelantan semua tak sembahyang dan diorang tak de tuhan. ada mamat Melaka tanya balik, kenapa jadi macam tu? -- blurrr. Kami ketawa --- memanglah orang kelantan tak sembahyang, orang kelantan cuma maye --- ore kelate maye ssejid (orang kelantan solat di masjid). lagi satu, orang kelantan tak de tuhan, yang depa ada ialah tuhe...
.
nak cerita skit, adalah satu orang tua dari Johor nak ambik hati sedaranya dari kelantan cubalah berloghat kelantan, nak kenalkan menantu baru dia -- ni kawe nak kenal kat mu kawe punya menate...
.
...alahai, orang kelantan tu pun senyum je...

6 comments:

Mr.RHishaM said...

Terkincit kincit kawe bacho rencano demo kali ni Abe Ddin weiii...

ado so lagi, kawe oghe kelate tok beghani nak sebut di Johor (Muo). Bahagian bawah sesuatu benda aka kuali aka periok.

huhuhu. miscommunication!!!

Anonymous said...

alahai, ketawa baca ni.

apa orang kelantan tu balas? rasanya elok dia jawab "Baik sungguh menate mu ni"

adoiii lawak betul la.............best best

tajudin said...

sham,

dah terkincit, mu gi cebuk nooo...

buntut kuali ke?

tajudin said...

anon,

ini citer betul ni, bukan setakat lawak...

amy said...

menate tu apa? tak betul ke sebutan menantu tu?

tajudin said...

amy,

betul ke tak tau?