Sunday, February 22, 2009

Saluran 4 & 5 dipenuhi VIRUS ???

(POLITIK)
.
Saya sangat tidak setuju membaca Mingguan Utusan (artikel Zulkiflee Bakar) yang kata "banyak Virus di saluran 4 dan 5". Tapi bila kenangkan ianya adalah Utusan Malaysia yang jelas pro-BN, maka saya fahamlah, nak buat camana...kan?
.
Cuma satu pesanan, kalau anda memang ikhlas untuk hargai dan memang sangat berharap sokongan saluran 4 & 5 itu, maka jangan sesekali melabel/menjadikan mereka sebagai VIRUS. Kalau itu labelnya, maka akibatnya lagi parah, maklumlah, VIRUS... Kerana apa? Kerana jika inilah pemikiran orang BN -- kalu tak sokong BN, itu VIRUS -- maka VIRUS inilah yang akan makan BN nanti.
.
Mari kita lihat/buat analogi ini --- saya buka kedai runcit, pelanggan yang beli barang di kedai saya semua orang tua yang dah pencen, yang umur 50an ada sikit-sikit, yang muda 20-49 tahun tak datang langsung kedai runcit saya, padahal saya harap sangat golongan ini datang membeli di kedai saya. Saya nak tanya Tuan/Puan yang baca blog ini yang pandai-pandai semua.
.
a. Apa sebabnya budak 20-50 tahun ni, depa tak mai kedai saya?
b. Kalau dah tak mai, patutkah saya label mereka ni - hantu jerangkung - sampai hati korang tak support kedai den...

'Virus' saluran 4 dan 5
Oleh ZULKIFLEE BAKAR
SENARIO yang berlaku ketika proses pengiraan undi pilihan raya kecil Parlimen Kuala Terengganu pada 17 Januari lalu agak menarik untuk direnung. Ini kerana ketika proses pengiraan bermula, Barisan Nasional (BN) dilihat mendahului kerana majoriti undi saluran 1,2 dan 3 menyebelahi parti itu. Bagaimanapun situasi berubah apabila kotak undi saluran 4 dan 5 dikira, BN tewas satu demi satu sebelum diisytiharkan kalah.
Namun begitu kegagalan BN menguasai saluran 4 dan 5 yang dianggap suara generasi muda bukanlah suatu kejutan, sebaliknya ia sememangnya sudah dijangkakan. Malah itu merupakan kali kedua BN tewas dalam pilihan raya kecil akibat saluran berkenaan, sebelumnya BN kecundang di Permatang Pauh. Kegagalan BN mempertahankan majoriti dua pertiga di Parlimen serta kehilangan kuasa di Kedah, Perak dan Selangor juga dikaitkan dengan saluran tersebut.
Malah di Kelantan, pengundi muda dikatakan sama sekali tidak menyebelahi BN sehingga memungkinkan Pas terus berkuasa di negeri tersebut.
Generasi muda yang menguasai undi di saluran 4 dan 5 mempunyai pemikiran berbeza. Perkembangan teknologi maklumat yang berkembang pesat telah membolehkan mereka bukan sahaja mendapat sebarang perkembangan dengan cepat malah boleh diracuni fikiran mereka oleh permainan kotor pembangkang. Persepsi yang paling mencabar untuk dihapuskan oleh BN di kalangan generasi muda ialah kalau BN cakap itu propaganda dan kalau pembangkang cakap itu kebenaran.

Terperinci, klik subjek.

Perlu juga diingat, pada pilihanraya umum yang akan datang (PRU13 nanti), saluran VIRUS ini akan bertambah lagi sebanyak kepada 6-7 juta orang. Dan kena ingat jugak, tak semestinya saluran 1, 2 dan 3 tak de VIRUS @ tidak akan dijangkiti VIRUS.

10 comments:

Tirana said...

Virus saluran 4 dan 5 ialah virus yang cerdik, virus yang pandai memilih tempat untuk dijadikan rumah tumpangan...hehehe

tajudin said...

Ye harapnya begitu. Virus yang cerdik, yang baik dan virus yang tak makan duit.

Apa nama virus/bakteria baik yang ada dalam perut kita tu?

amy said...

brader TJ, mungkin kedai runcit tu busuk @ brg nampak cantik luar tapi dlm busuk expired, kedai byk lipas. org pencen dtg beli brg pun saja nk ambik ati bla bla bla

ok tak?

Mr.RHishaM said...

aku mengundi kat saluran 5. virus jugak lah aku. hahahahaha. aku pangkah apa yer kah saluran 5? hohohohohoho. aku pangkah apa yang orang kelantan pangkah.

yensetapak said...

virus pun virus la, asal aku bahagia, tak gitu.....

tajudin said...

amy, alahai habis nak wat lagu mana...

tajudin said...

sham, mu kelas bro...

tajudin said...

yen, kalau hang bahagia, kawan pun tumpang bahagia

DeePo said...

virus-virus kadang2 bawa kebaikan....aha

tajudin said...

DeePo, harap begitu la