Thursday, June 5, 2008

tempe biji getah!

secara kebetulan orang tua saya ada di KL (tinggal/menemani adik dalam pantang di rumahnya, sebulan dua..).
saya sekeluarga terus KL hari ini.


mengadap muka orang tua itu lebih baik (bahkan mendapat pahala) tidak kira masa, di kala gembira, apalagi di kala duka. maka, kami berbual panjang termasuk tentang harga barang-barang naik zaman Pak Lah ni...melambong-lambong..


emak tak komen banyak tentang Pak Lah dan naik harga...biarlah dengan Pak Lah tu, katanya. emak cuma berkongsi cerita hidup susah hingga makanan tak de masa dahulu. kalau dah harga beras naik, kira OK lagi tu... zaman dahulu, beras pun tak de, sebagai ganti terpaksa makan ubikayu rebus dan pisang rebus.


lauknya apa?.......................mana ada lauk >> makan ubikayu dan pisang rebus je la...


cucunya menyampuk (anak saya la tu..) -- oooo saya suka tu, saya suka makan ubi dan pisang goreng... sedap tu...
Atuknya balas -- sehari dua sedap la...kalau dah sampai satu tahun makan ubi/pisang je, baru tau...


emak terus bercerita kat saya dan cucu2nya tentang cara buat/makan tempe biji getah! bukan tempe kacang soya yang kita makan tu....ini tempe dibuat dari biji getah! dulu mana ada tempe kacang soya tu...

budak2 la ni, biji getah pun tak pernah tengok..... kesian kan..



ini gambar dari internet (saya punya gambar masih tak boleh upload)





oleh kerana saya pun tak pernah makan tempe biji getah, saya tanya, apa rasanya...sedap ke? emak jawab -- rasanya maung... tapi kalau harga soya naik esok lusa, tukar lah makan tempe biji getah.... (he he he semua senyum)


ada orang kata (sekali lagi, ada orang itu kata...) makan tempe akan jadikan kulit muka putih bersih, cantik melepak, halus, gebu, licin, berseri dan disukai ramai...




4 comments:

CEO CS said...

Mr. Ta, macam kenal aje sape yang kate tu... :D ... tapi rasenyer sampai sekarang ni masih blum nak jual tempe lagi... hehehe... masih nak cuba lari sana-sini...

tajudin said...

ya, marilah sama-sama kita makan tempe. tempe rebus, tempe goreng, tempe goreng bersalut tepung KFC, tempe masak lode. cecah dengan sambal kicap...

semuanya sedap.

jangan harga tempe pun naik harga sudah laa...

Uncle said...

Din, kawan rasa la, kalau rega tempe naik, member kamu jugak la yang untung nanti. Silap2 dia akan masuk bertanding untuk Presiden UMNO nanti...

tajudin said...

ha ha ha Uncle. takkan dengan jual tempe boleh jadi Presiden UMNO. Uncle ni suka buat lawak la...