Wednesday, October 22, 2008

BAHASA mampu tentukan UMUR anda...!!!

Jangan nak cong....Bahasa yang korang guna setiap hari mampu tentukan umur sebenar korang. Betulkan....?



Sapa yang guna bahasa --- SENGAL, POYO, tahap gaban, Natasya

Orang yang umur berapa guna --- siut, lahabau, toyer, tur, pawagam, tandas, cun, kaki lima, piat, bondis, Melur, Rokiah

Orang umur berapa yang kata/guna -- sekeh, pigang (to hold), jamban, molek, lesing, anjung, Siput, Seman .



Ishhh banyak lagi la...tambah-tambah la ye..


Saya blog ini kerana saya kerap berbual/tumpangkan seorang jamaah masjid yang umurnya dah masuk >80 tahun... bahasa yang Haji tu pakai antara lain yang saya ingat ialah --- PLETOK dan PLE'OT...
.
peh... saper tau maknanya? kawan pun main agak-agak je, tengok struktur ayat yang atuk tu guna...
.
>> anak tak payah hantar sampai depan rumah, jalan masuk kat situ pletok-pletok....
.
>> dah tua ni bukan boleh jalan laju-laju, takut terPLE'OT kat tengah jalan, susah nanti...

.

saya rasa/agak-agak je...(PLE'OT = jatuh/tersungkur/gelincir, dan mungkin boleh juga = MATI... tengok ayat @ flexible ...).........(PLETOK = jalan berlubang/jalan kecik @ sempit/jalan susah nak berselisih/jalan banyak belok-belok @ flexible)

jom cuba tengok ayat-ayat ni ---
1. aku boring la dengan si Omar tu, selalu je dia PLETOK rokok aku, kalau hari-hari macam ni terPLE'OT la aku...
2. setiap hari Ali diPLETOK bapanya hingga Ali terasa bagaikan mahu terPLE'OT.
(so, boleh le faham agak-agak kan...)

4 comments:

Anonymous said...

(asyik ketawa baca cerita ni) nukilan yg bagus..

tajudin said...

gitu la, dah berbual dengan orang lama, kalau berbual dengan budak-budak pun serupa tu, kena main agak-agak

Anonymous said...

kalau bebudak aku masa di sms, top dgn "sial" kantoi untuk budak kl, kantol budak jb ...apa lagi ekk

tajudin said...

la ni dah tak pakai lagi tu, macam-macam words keluaq muncul dah...