Laporan agensi pembayaran online, PayPal dengan kerjasama penyelidik Nielsen Company mendedahkan pada 2010 saja kira-kira 1.1 juta rakyat Malaysia sanggup berbelanja dengan nilai purata RM2,461 untuk pembelian produk online.
Perbelanjaan online di seluruh Malaysia mencapai angka sebanyak RM1.8 bilion tahun lalu bagi pembelian produk dan perkhidmatan dengan perbelanjaan terbesar dihabiskan untuk percutian seperti bayaran tiket penerbangan, pakej percutian dan pengangkutan yang berjumlah RM435 juta atau 24%.
.
Perbelanjaan besar lain yang dihabiskan rakyat negara ini termasuk bayaran bil sebanyak RM329 juta atau 18%; hiburan dan gaya hidup (RM255 juta, 14%); peralatan elektronik dan teknologi maklumat (RM218 juta, 12 %), insurans (RM205 juta, 11%), fesyen dan kecantikan (RM181 juta, 10 %) dan hadiah dan koleksi (RM68 juta atau 4%).
.
Pengarah Urusan dan Pengurus Besar PayPal Asia Tenggara dan India, Elias Ghanem, memaklumkan angka terbabit disifatkan agak mengejutkan untuk negara yang mempunyai penduduk berjumlah hampir 27 juta orang.
.
“Keupayaan jalur lebar yang kemungkinan menjadi antara punca utama penduduk Malaysia mampu berbelanja secara online, namun kajian kami menunjukkan penduduk bandar lebih cenderung menjengah kedai online berbanding penduduk luar bandar atau sub bandar.
.
<< Menurutnya, golongan berpendapatan sederhana dan ke atas menguasai 70 peratus perbelanjaan online. >>
.
“Kuasa pembeli golongan ini biasanya lebih tinggi selain pendedahan kepada dunia Internet yang lebih luas,” katanya.
.
<>
.
Bagaimanapun, Elias kecewa apabila kuasa Internet tidak dimanfaatkan golongan peniaga apabila hanya 100,000 daripada 600,000 pengusaha perusahaan kecil dan sederhana (PKS) di negara ini yang aktif dalam dunia online dengan menawarkan perkhidmatan dan produk mereka.
.
“Agak menyedihkan kerana kebanyakan PKS masih belum memanfaatkan dunia digital dalam memperluaskan perniagaan mereka walaupun kajian yang dikeluarkan kami menunjukkan jumlah beli-belah online di negara ini mencecah sehingga RM1.8 bilion pada tahun lalu,” katanya.
<< PKS tempatan perlu memanfaatkan Internet sebagai platform mengembangkan perniagaan kerana Internet kini berupaya memperluaskan jaringan di peringkat global. >>
.
“Untuk menarik pelanggan online dan menguasai pasaran membeli-belah online yang berkembang pesat, peniaga tempatan harus menggunakan pelbagai saluran dalam platform untuk menjual produk.
.
“Pasaran membeli-belah online berkembang pantas dan pelanggan tempatan semakin mencari nilai terbaik dalam pembelian produk dan perkhidmatan menerusi laman web,” katanya. .
---Perbelanjaan besar lain yang dihabiskan rakyat negara ini termasuk bayaran bil sebanyak RM329 juta atau 18%; hiburan dan gaya hidup (RM255 juta, 14%); peralatan elektronik dan teknologi maklumat (RM218 juta, 12 %), insurans (RM205 juta, 11%), fesyen dan kecantikan (RM181 juta, 10 %) dan hadiah dan koleksi (RM68 juta atau 4%).
.
Pengarah Urusan dan Pengurus Besar PayPal Asia Tenggara dan India, Elias Ghanem, memaklumkan angka terbabit disifatkan agak mengejutkan untuk negara yang mempunyai penduduk berjumlah hampir 27 juta orang.
.
“Keupayaan jalur lebar yang kemungkinan menjadi antara punca utama penduduk Malaysia mampu berbelanja secara online, namun kajian kami menunjukkan penduduk bandar lebih cenderung menjengah kedai online berbanding penduduk luar bandar atau sub bandar.
.
<< Menurutnya, golongan berpendapatan sederhana dan ke atas menguasai 70 peratus perbelanjaan online. >>
.
“Kuasa pembeli golongan ini biasanya lebih tinggi selain pendedahan kepada dunia Internet yang lebih luas,” katanya.
.
<
.
Bagaimanapun, Elias kecewa apabila kuasa Internet tidak dimanfaatkan golongan peniaga apabila hanya 100,000 daripada 600,000 pengusaha perusahaan kecil dan sederhana (PKS) di negara ini yang aktif dalam dunia online dengan menawarkan perkhidmatan dan produk mereka.
.
“Agak menyedihkan kerana kebanyakan PKS masih belum memanfaatkan dunia digital dalam memperluaskan perniagaan mereka walaupun kajian yang dikeluarkan kami menunjukkan jumlah beli-belah online di negara ini mencecah sehingga RM1.8 bilion pada tahun lalu,” katanya.
<< PKS tempatan perlu memanfaatkan Internet sebagai platform mengembangkan perniagaan kerana Internet kini berupaya memperluaskan jaringan di peringkat global. >>
.
“Untuk menarik pelanggan online dan menguasai pasaran membeli-belah online yang berkembang pesat, peniaga tempatan harus menggunakan pelbagai saluran dalam platform untuk menjual produk.
.
“Pasaran membeli-belah online berkembang pantas dan pelanggan tempatan semakin mencari nilai terbaik dalam pembelian produk dan perkhidmatan menerusi laman web,” katanya. .
Kesimpulannya - Tidak dapat tidak, anda semua & juga semua PKS di Malaysia perlu merebut peluang memasarkan/menjual/mengiklan produk/servis/perkhidmatan atau apa jua yang anda tawarkan secara online di (klik>>) My1Stop . Sebarang pertanyaan boleh hubungi kami atau email saya tajudinms@gmail.com untuk sebarang pertanyaan lanjut. . Bertindaklah dengan bijak menjadi sebahagian pemasar di My1Stop Online Shopping Mall.
1 comment:
Dari aku kecil hingga dewasa ni berita sama jer. Basi la!!!tulang babi la, apa la.padahal semua itu fitnah jais semata-mata.
Pihak jais ni hadits khutubushitta pun tak katam. Jumpa pun setelah tangkap org Islam jamaah ni. Kampret punya jais...
Seluar atas mata kaki pun tak pernah jumpa dalilnya. Kesian.. Buta ilmu..
Post a Comment